Uwaga!

error..

OK

Potwierdzenie akcji

error..

OK Anuluj

Zaloguj

Dołącz do nas!

Jeśli jesteś już użytkownikiem naszego serwisu, zaloguj się na konto i sprawdź statusy swoich aktualnych zgłoszeń.

W przypadku, gdy nie masz jeszcze konta, dodaj swoje pierwsze zgłoszenie, a my automatycznie utworzymy Ci dostęp do panelu użytkownika.

Nie pamiętasz hasła?

Wprowadź swój adres email lub login.

Prawa pasażerów linii lotniczych

Prawa pasażerów linii lotniczych

Warto wiedzieć, że niezależnie od rodzaju zakłócenia lotu oraz jego przyczyny linia lotnicza zobowiązana jest zapewnić podróżnym odpowiednią opiekę oraz przydzielić rekompensatę za opóźnienie samolotu. Nawet w przypadku kiedy opóźnienie naszego rejsu nie przekroczyło 3 godzin i zostało spowodowane przez tzw. siły wyższe, przewoźnik zobowiązany jest zapewnić pasażerom pomoc określoną w Rozporządzeniu UE nr 261/2004.

Czego dokładnie możemy wymagać od przewoźnika?

Pasażerowie w ramach prawa do opieki opisanego w Rozporządzeniu EU nr 261/2004 bezpłatnie powinni otrzymać od przewoźnika w ramach opóźnionego lotu:

  • posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;
  • zakwaterowanie w hotelu w przypadku gdy występuje konieczność pobytu na lotnisku przez jedną albo więcej nocy, lub gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;
  • transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym);
  • dwie rozmowy telefoniczne i dwie wiadomości e-mail.


Przewoźnik stosując się do wyżej wymienionych postanowień szczególną uwagą powinien otoczyć pasażerów z ograniczoną możliwością poruszania się oraz osób im towarzyszących, jak również dzieci podróżujących bez dorosłych opiekunów.

Opóźnienie samolotu – co nam przysługuje?

W praktyce opieka przewoźnika obejmuje głównie bony żywnościowe wręczane pasażerom w momencie stwierdzenia opóźnienia przez obsługę. Są to tzw. vouchery na posiłki oraz napoje, które mogą być wykorzystane w restauracjach na terenie lotniska. W przypadku wydłużonego czasu oczekiwania, w skutek którego pasażerowie narażeni są na oczekiwanie w trakcie godzin nocnych, linie lotnicze organizują dla nich nocleg w hotelu, zwykle w niedalekiej odległości od lotniska. Zdarza się, że pokrywają też koszty transportu pomiędzy lotniskiem a hotelem w przypadku zakwaterowania poza strefą bezpośredniego sąsiedztwa z terminalem. Równie częsta jest informacja, że pasażerowie mogą na koszt linii lotniczej wykonać dwie rozmowy telefoniczne.

Co robić gdy przewoźnik nie zapewni nam podstawowej opieki?

W przypadkach kiedy pasażerowie nie otrzymują jednak podstawowej opieki podczas oczekiwania na opóźniony lot, takiej jak butelka wody do picia czy kanapka do przekąszenia, należy podkreślić, że mają pełne prawo do złożenia stosownej reklamacji. Oczywiście w zależności od sytuacji może to być reklamacja dotycząca tylko i wyłącznie braku podstawowej opieki gwarantowanej przez rozporządzenie z żądaniem zwrotu poniesionych na własną rękę wydatków (pod warunkiem posiadania rachunków) bądź też reklamacja uwzględniająca dodatkowo żądanie wypłaty rekompensaty finansowej w związku z zaistniałym opóźnieniem w podróży. W przypadku problemów z pozytywnym rozpatrzeniem reklamacji, pasażerowie mogą zwrócić się o pomoc do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Jak sobie radzić kiedy linia lotnicza odmawia pomocy? 

Każda linia lotnicza, niezależnie czy jest to przewoźnik niskobudżetowy, wysokobudżetowy, czarterowy czy rejsowy powinna zapewnić pasażerom opisane wyżej świadczenia. Zdarza się jednak, że pasażerowie zostają pozostawieni samym sobie, często bez wiedzy jak sobie w takiej sytuacji poradzić. Rozwiązanie jest proste. W pierwszej kolejności będąc świadomym swoich praw należy domagać się pomocy bezpośrednio od samej linii lotniczej. W przypadku odmowy, pasażer, który na własną rękę zmuszony jest pokryć koszty związane z jedzeniem czy zakwaterowaniem, w dalszej kolejności może domagać się od linii lotniczej ich zwrotu. Warunkiem jest posiadanie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki – paragon lub faktura, ewentualnie wyciąg z konta bankowego. Co ważne, pasażer powinien zachować oryginały dokumentów a linii lotniczej wysłać jedynie ich kopie. Po zakończeniu podróży na drodze oficjalnej reklamacji należy zwrócić się do przewoźnika o zwrot poniesionych wydatków.

Jakie wydatki możemy uznać za uzasadnione przy oczekiwaniu na lot?

Należą do nich na pewno żywność i napoje, które zaspokajają podstawowe potrzeby podróżujących wynikające z nieplanowanego czasu oczekiwana na lotnisku. Kolejnym wydatkiem, który znajduje uzasadnienie jest nocleg na czas od daty odwołanego lotu do czasu nowego lotu, jeśli przyjęliśmy propozycję lotu „w najbliższym możliwym terminie”. Gdy nie otrzymaliśmy propozycji alternatywnego planu podróży, w grę wchodzą również wydatki na transport zastępczy, z tymże tutaj należy pamiętać, że powinien on odbywać się na porównywalnych warunkach. To dyskusyjny zapis, który sprawia, że w większości przypadków linie lotnicze, nie pokrywają kosztów związanych z zakupem biletu na samolot innej linii lotniczej.

Prawa pasażera linii lotniczych – co jeszcze warto wiedzieć?

Nawet w przypadku kiedy rejs zostaje odwołany z powodu wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych, których przewoźnik pomimo podjęcia wszelkich prób, nie był w stanie uniknąć, a tym samym pasażerowi nie przysługuje prawo do odszkodowania, W DALSZYM CIĄGU MA ON PRAWO DO OPIEKI, które jest podstawowym świadczeniem, jakie linia zgodnie z rozporządzeniem ma obowiązek zapewnić.

Z racji tego, że transport lotniczy z dnia na dzień staje się coraz bardziej popularny – warto posiadać wiedzę z zakresu praw i obowiązków regulowanych przez unijne przepisy dotyczących nas jako pasażerów oraz samych przewoźników.
Więcej o tym jak uzyskać odszkodowanie od linii lotniczych piszemy tutaj: link do wpisu z bloga.

Jeśli masz wątpliwości dotyczące przysługujących Ci praw lub Twój samolot został opóźniony/odwołany zadzwoń do nas: +48 690 904 498 lub opisz swoją sprawę bezpośrednio w formularzu na stronie: https://prawnik20.pl/odszkodowania-loty/