Uwaga!

error..

OK

Potwierdzenie akcji

error..

OK Anuluj

Zaloguj

Dołącz do nas!

Jeśli jesteś już użytkownikiem naszego serwisu, zaloguj się na konto i sprawdź statusy swoich aktualnych zgłoszeń.

W przypadku, gdy nie masz jeszcze konta, dodaj swoje pierwsze zgłoszenie, a my automatycznie utworzymy Ci dostęp do panelu użytkownika.

Nie pamiętasz hasła?

Wprowadź swój adres email lub login.

Odszkodowanie za opóźniony/odwołany lot

Odszkodowanie za opóźniony/odwołany lot

Niezależnie od środka transportu, którym podróżujemy, zawsze możemy doświadczyć różnych problemów. Mimo, że nie zawsze jesteśmy w stanie im zapobiec, warto nauczyć się tego jak sobie z nimi radzić. Podróże lotnicze po krajach Unii Europejskiej, bądź te zaczynające się lub kończące w jednym z krajów Unii, dokładnie reguluje Rozporządzenie EU 261/2004, które odgórnie ustala prawa pasażera w przypadku wystąpienia ewentualnych zakłóceń.

Pomimo różnego rodzaju problemów oraz ich bardzo różnych przyczyn linia lotnicza powinna otoczyć swoich pasażerów podstawową opieką, czyli przede wszystkim zapewnić bezpłatnie żywność oraz napoje, nocleg w przypadku konieczności spędzenia dodatkowej nocy podczas oczekiwania na lot alternatywny, transport pomiędzy miejscem zastępczym a lotniskiem, dwie rozmowy telefoniczne oraz możliwość wysłania wiadomości e-mail. Jednak w zależności od rodzaju zakłócenia oraz jego przyczyny przysługują nam dodatkowe prawa.


Opóźniony lot

Prawo do opieki - przysługuje niezależnie od przyczyny wtedy gdy opóźnienie lotu wynosi:

  • 2 lub więcej godzin w przypadku lotów o długości do 1 500 km,
  • 3 lub więcej godzin w przypadku o długości od 1 500 km do 3 500 km,
  • 4 lub więcej godzin w przypadku lotów o długości powyżej 3 500 km.


Dodatkowo, jeśli opóźnienie rejsu wyniesie ponad 5 godzin, pasażer ma prawo do rezygnacji z podróży oraz otrzymania całkowitego zwrotu kosztów poniesionych przy zakupie biletu lotniczego.


Ile odszkodowania za opóźniony lot ?

Prawo do odszkodowania przysługuje wtedy, kiedy opóźnienie rejsu liczone od planowanego czasu przylotu do miejsca docelowego wyniesie minimum 3 godziny. Wysokość odszkodowania za opóźniony lot zależy od długości odbytej trasy i jest odgórnie ustalona w rozporządzeniu o prawach pasażera:

  • 250 € dla lotów o długości do 1 500 km,
  • 400 € dla lotów o długości pomiędzy 1 500 km a 3 500 km,
  • 600 € dla lotów o długości powyżej 3 500 km.


Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy pomimo wystąpienia opóźnienia samolotu przekraczającego 3 godziny, odszkodowanie pasażerom nie przysługuje – w rozporządzeniu sytuacje takie nazywane są nadzwyczajnymi. Dochodzi do nich wtedy, gdy opóźnienie lotu zostało spowodowane siłą wyższą, czyli pomimo zachowania środków należytej ostrożności linia lotnicza nie była w stanie w żaden sposób jemu zapobiec.


Co zrobić w przypadku odwołanego lotu?

W przypadku nieodbytego lotu przewoźnik powinien zapewnić alternatywny przelot w najbliższym możliwym terminie każdemu zainteresowanemu pasażerowi. Drugą opcją jest rezygnacja z lotu oraz otrzymanie zwrotu całości poniesionych kosztów związanych z zakupem biletów lotniczych.

Podczas oczekiwania na alternatywny lot – przewoźnik powinien objąć pasażerów odpowiednią opieką, taką samą jak w przypadku opóźnienia startu samolotu.


Odwołany lot – przysługujące prawa

Prawo do odszkodowania za nieodbyty lot obowiązuje w taki sam sposób jak w przypadku opóźnionych lotów. Istnieje jednak kilka warunków, które skutecznie uniemożliwiają otrzymanie rekompensaty, a mianowicie wtedy, gdy linia lotnicza poinformowała o odwołaniu lotu minimum dwa tygodnie wcześniej lub gdy taką informację pasażer otrzymał na kilka dni przed wylotem, ale przewoźnik zaoferował mu takie połączenie, że dotarcie do miejsca docelowego nie przekroczy 4 godzin opóźnienia w stosunku do pierwotnej godziny przylotu. O odszkodowanie nie możemy się również starać, gdy odwołanie lotu jest spowodowane wspomnianymi już wyżej okolicznościami nadzwyczajnymi.


Odmowa wejścia na pokład

Trzecim najczęściej występującym zakłóceniem podczas podróży lotniczych jest tzw. overbooking, czyli sytuacja kiedy przewoźnik sprzeda więcej biletów niż ma dostępnych miejsc w samolocie.

Kiedy linia lotnicza losowo odmówi wejścia na pokład nadprogramowym pasażerom, powinna zapewnić im opiekę i zmianę rezerwacji na najbliższy lot lub w przypadku rezygnacji z podróży całkowity zwrot kosztów biletów. W takich przypadkach również przysługuje prawo do odszkodowania (w wysokościach uregulowanych w rozporządzeniu zależnie od długości trasy).


Prawa pasażerów

Zakłócenia się zdarzają, czasami w wyniku wystąpienia siły wyższej, czasami z zaniedbania pracowników linii lotniczych. Jako świadomi pasażerowie powinniśmy znać swoje prawa i w zależności od sytuacji egzekwować to, co nam się należy zgodnie z unijnym rozporządzeniem. Tym bardziej, że coraz częściej podróżujemy wybierając jako środek transportu właśnie samolot, a od linii lotniczych oprócz poczucia bezpieczeństwa, wymagamy przede wszystkim niezawodności.

Więc jeśli szukasz porady prawnej lub chcesz zlecić firmie odzyskanie środków za opóźniony lub odwołany lot, skontaktuj się z nami bezpośrednio pod numerem telefonu: + 48 690 904 498 lub wypełniając formularz: https://prawnik20.pl/odszkodowania-loty/